Alla barn mellan 7 år och 16 år 
måste gå i skolan. 
Barn kan få börja skolan när de är 6 år,
om föräldrarna vill.
I Hammarö kommun finns 7 grundskolor.
Vid 5 av skolorna finns förskoleklasser
Varje grundskola har en rektor som chef.
Förskoleklass är för barn som är 6 år.
Barnen måste inte gå i förskoleklass.
De får gå om de vill.
Information om förskoleklass 
kommer hem till er med post. 
Informationen kommer i början av 
det året som barnet fyller 6 år.
Det är gratis att gå i förskoleklass.
Fritidshem finns från förskoleklass 
till året barnet fyller 13 år.
Barnen är på fritidshem den tid 
på dagen när det inte är skola. 
Fritidshemmen är ofta öppna när 
skolan har lov.